Ko’pchilik shaxslar mashhur brend mahsulotlaridan foydalanishni xush ko’radi. Bu nafaqat ijtimoiy holatni yaxshi ko’rsatishga balki, qulaylik his etishga ham yordam berishi ko’pchilik tadqiqotchilar tomonidan tasdiqlangan.

Brending market menejmentning ajralmas qismi hisoblnadi. Xo’sh insonlarni brend mahsulotlarini sotib olishga nima undaydi. Bu haqda Massachusets texnologiyalar universiteti PhD’si Darya Dzyaburaning “VTimes” ga bergan intervyusida batafsil aytib o’tiladi.

Darya Dzyabura

Massachusets texnologiylar universiteti PhDsi

Kompaniya uchun brend- bu foydalanish mumkin bo’lgan aktivlar qatorida turadi. Brend boshqa aktivlar kabi narxda o’sishi yoki pasayishi mumkin. Uni qo’llab-quvvatlash uchun mahsulotlar assotsiatsiyasi ishga tushiradi. Ularning mashhurlikka erishishi esa, iste’molchilar talabidan yoki shahar sharoitlariga qarab o’zgarishi mumkin. Brend mahsulotlar iste’molchi talab qilayotgan va kutayotgan narsani ifodalashini xohlashadi. Masalan, “Adidas” oyoq kiyimlarini xarid qilganda iste’molchi boshqa mashhur bo’lmagan brendga qaraganda sifatliroq mahsulot kutadi. Bu esa kompaniyaga tovar uchun emas brend uchun pul to’lashga undaydi.

“Honda” avtomobillar ishlab chiqaruvchi kompaniya bozorga assotsiatsiya ravishda motosikl va maysa o’radigan uskunalarni taqdim etdi. Bu g’oya iste’molchilar tomonidan ijobiy qabul qilingan.

Nima uchun barcha kompaniyalar ham muvaffaqiyatli assotsiatsiyaga erisha olmaydi

Bunda menejerlar tomonidan tanlangan noto’g’ri yo’nalish sabab bo’ladi. Misol uchun ruchka ishlab chiqaruvchi “BIC” kompaniyasi o’z brendi ostida bir martalik soqol olish ustaralarini ishlab chiqardi. Ammo kompaniya atir ishlab chiqarishni yo’lga qo’ymoqchi bo’lganida bu g’oya omadsizlikka uchradi. Bu yerda e’tibor qaratilishi kerak bo’lgan nuqta mahsulotlarning bir-biriga mosligidir.

Siz ruchka ishlab chiqaradigan kompaniyaning arzon ustaralarini sotib olishingiz mumkin. Ammo ko’plab harajat sarflangan bo’lsada aynan bu kompaniyaning atiri siz uchun arzondek tuyuladi. Bu yerda kompaniya uchun ixtisoslashganlik esa moslikni buzmaslik juda muhim.

Brend-menejerlar aynan shuning uchun o’z harakatlariga javobgar bo’lishlari kerak. Bir vaqtning o’zida brendni qo’llash uchun turli yo’nalishdagi mahsulotlar ishlab chiqarishga o’rganish yaxshi natijaga olib kelmaydi.

Foto: La Parfumerie

Nega “Lays” kompaniyasi brend ostida limonadlarini sota olmadi

O’z brendingiz uchun bir nechta mahsulotlarni ishlab chiqarishingiz mumkin. Lekin ular bir-biriga aslo qarama- qarshi bo’lmasligi kerak. Masalan, quritilgan chipslar ishlab chiqaruvchi “Lays” kompaniyasi o’z brendi ostida yaxna ichimlik — limonad ishlab chiqarishni yo’lga qo’ydi. Ammo mahsulotga talab bo’lmagach ishlab chiqarish to’xtatildi. Iste’molchilar shunchaki ushbu brend ostidagi limonadnin sotib olishni xohlashmadi. Bu esa assostsiatsiyalashmagan mahsulotga misol bo’ladi.

Brend bilan moslashuv o’sha kompaniyaning ishchi xodimlariga qarab shakllanishi mumkin. Misol uchun: Apple kompaniyasi dunyoning eng boy brendi hisoblanishiga qaramay, uning xodimlari doim futbolka va juda yengil holatda yuurishadi. Aksincha qimmat avtomobillar sotadigan dilerlik markazlarida esa xodimlar doim rasmiy kiyimda bo’lishadi. Bu detallar ham kompaniya brendi bilan bog’liq.

Foto: Amazon.com

Kompaniya va brend o’rtasidagi moslikni baholash mezonlari

Baholashning ko’plab usullari mavjud, ularning ko’pchiligi so’rovnoma asosida shakllanadi. Oxirgi paytlarda ommaviy axborot vositalari brendlarni baholash va tanitishning eng qulay vositasi bo’lib qolmoqda. Ayniqsa, brendlar uchun eng ko’p foyda keltiradigani — bu vizual qabul qilishdir.

Twitter orqali mashhur aktyor “Chanel” brendi kostyumini kiyibdi degan xabardan ko’ra, uni suratda ko’rganda ko’proq natijaga erishiladi. Brend menejerlarlar rasmga qoldirilgan izoh orqali assotsiatsiya qanchalik to’g’ri ekanligini tahlil qilishlari mumkin.

Brendlar o’rtasidagi urush foyda olib keladimi

Agar ikkita brendning faoliyati bir-biriga yaqin bo’lsa unda ular o’rtasida faqatgina narxlar bo’yocha urush kelib chiqishi mumkin. Buni tushungan holda kompaniyalar hozirda maksimal darajada uzoqroq turishga harakat qilishmoqda. Chunki bu turdagi urushlar kompaniya foydasini qisqartiradi.

Misol uchun, 15 yil oldin “Pepsi” va “Coca-cola” brendi o’rtasidagi farqni va brend darajasini aniqlash uchun tajriba o’tkazilgan. Unda qatnashuvchilar qaysi kompaniya mahsulotini iste’mol qilayotganlarini bilmasdan baho berishgan. Dastlab shakar miqdori ko’pligi sabab u odamlarda yorqinroq taassurot qoldirgan. Ammo qaysi kompaniya mahsuloti ekanligini bilgandan so’ng esa bu holat o’zgargan.

Bu yerda mahsulot ta’mi ikkinchi darajaga tushib qoladi va odamlar miyasidagi brendga bo’lgan moyillik yuqori darajaga chiqadi.

Tavsiyalar

Eng avvalo kompaniya uchun o’zining kuchki tomonlarinin bilib olgan muhim. Siz bozorda o’ziningiz yagona ekanligingizni xarodirga yetkaza bera olish alohida ahamiyat kasb etadi. Agar siz tashkil etgan kompaniyaga xushmuomalalik xos bo’lsa xizmat ko’rsativchilarning barchasi xaridor va murojaat etuvchilar bilan bir maromda suhbat olib borishlari kerak.

Siz o’rnatgan strategiya brend bilan mos kelishi kerak. Aks holda bu omadsizlikka olib keladi.